Nyheter

2012-05-12

XRAY Challenge Final

Mellan 4-6 maj hölls finalen av tävlingsserien XRAY Challenge på XRAY fabriken i Trencin, Slovakien. På fabriken finns en imponerande anläggning med banor både utomhus och under tak. Till detta race återfanns över 120 startande från 6 olika länder, vilket gjorde det till en stor men avslappnad tillställning. Ifrån ORCAN Sweden fanns Alexander Hagberg på plats. Ifrån Tyskland kom även Dirk Wichnewski och teamchefen, Bertram Kessler, för att se till att allas motorer fungerade väl. Förutom 1:10 NT 200mm tävlades det även i eltouring, stock och modified samt World GT (1:10 Pan Car).

I eltouringklassen var det Alexander Hagberg som dominerade kvalen och finalerna med sin XRAY T3'2012. På andra plats sågs en annan XRAY, den alltid snabba Zdenko Kunak ifrån Slovakien. På tredje plats placerade sig Toni Rheinard, bror till Marc, som körde bra under hela helgen. De tävlande var lyckligt lottade med solsken och varmt väder under både lördagen och söndagen. På banan fanns högklassig catering i form av italiensk mat. På menyn stod pizzor, panini, sallader och grillrätter som alla smakade mycket väl. Samtliga startande kunde uppleva spännande finaler i alla klasser.

I nitroklassen stötte Alexander Hagberg tidigt på problem med en skenande bil under lördagsmorgonens första heatträning. En totalförstörd framvagn gjorde att han inte hade möjlighet att köra resterande kval under lördagen. Till söndagens morgon hade han byggt i ordning sin andra NT1, och efter en ordenligt genomgång av ORCAN GT3-C motorn, var bilen redo för dagens drabbningar.

Under lördagen hade kvalet dominerats, inte helt oväntat, av Dirk Wichnewski som hittat ett bra pace runt denna snabba men ändå mycket tekniska banlayout. Efter det sista kvalet på söndagens morgon var ordningen Wichnewski, Hudy och Hagberg som fick prylarna att fungera till slut. Semifinalerna var båda relativt odramatiska, förutom för Hagberg som fick motorstopp strax efter start och därmed tappade 2 varv till ledarna. Han lyckades dock avancera utan problem. Till den 30 minuter långa finalen skulle det stå mellan dessa tre ovan nämnda förare. De följdes åt inom några sekunders mellanrum under de första 15 minuterna. Men efter ett tag fick både Hudy och Hagberg däcksrelaterade problem vilket gjorde att de fick slå av på takten till fördel för Wichnewski som kunde vinna en enkel seger.

Till slut var resultatet, Wichnewski 95 varv, Hudy och Hagberg 94 varv. De flesta tankade på 5 minuter då banan inte behövde alltför mycket soppa. Wichnewski och Hudy använde GT3-S motorn medan Hagberg valde GT3-C. Alla tre förare använde den nya OA1910-PLUS pipan vilket var det bästa valet för mellanregister och känsla. Samtliga ORCAN förare använde även den nya kopplingen för NT1, 338502, som är av reverse-typ. Till denna användes en ORCAN fjäder, OA858010.

XRAY Challenge var en lyckad tillställning och vi fick dessutom se goda tävlingsresultat ifrån ORCAN produkter.