Nyheter

2012-05-23

Sportkreis Lauf VG8 VG10

Tävlingsrapport av Alexander Hagberg

På initiativ av ORCANs ägare, Bertram Kessler, var vi inbjudna till en regional tysk tävling i Ettlingen, utanför Karlsruhe, södra Tyskland. Jag har erfarenhet av banan sedan tidigare då jag tävlade i EC-A där så sent som förra året. Eftersom det finns så många utövare i Tyskland måste man kvala in till tyska mästerskapen. Dessa kvaltävlingars körs i 6-7 olika regioner. På denna tävling tävlades det i tre klasser. 1:10 NT 200mm med DMC reglemente vilket bland annat innebar att däcksoppa ej var tillåtet. 1:8 Klass 1 och 2 där klass 1 räknades som en snabbare klass för sponsrade förare o.s.v. och där klass 2 mer fungerade som en hobbyklass.

Jag, Niclas och Tosse åkte bil ned då de två sistnämnda senare skulle tuffa vidare till EC-B i Thionville, Frankrike. Jag flög hem på måndagen efter tävlingen. Efter en start kl 10 på torsdagsmorgonen i Åkersberga, var vi ca 15 timmar senare på plats i Ettlingen. Det var en befrielse att checka in på det ytterst komfortabla Radisson Blu. Fredagen bjöd på strålande väder och goda träningsmöjligheter då banan snabbt byggde upp ett bra fäste. Vi gjorde grundinställningar på motorer och drevningar, samt körde in oss på layouten. På plats fanns redan ett 20-tal utövare som alla tränade intensivt. Kvällen avslutades med grillning på banans camping, och där familjen Kessler stod för maten. På plats fanns även svenskt finbesök i form av Andreas Myrberg, som bor utanför Stuttgart, endast något timme ifrån banan i Ettlingen.

Lördagen fortsatte med friträning, men senare på eftermiddagen stod tre kontrollerade heatträningar och ett kval på schemat. Totalt kom ca 45 förare till start uppdelat på tre klasser. Heatträningarna avverkades utan några konstigheter, och vi fortsatte att leta styrning i våra respektive set-uper. Ettlingen är en högfartsbana där motorn är mycket viktig, men man behöver samtidigt en perfekt set-up med mycket låg- och högfartsstyrning då en del kurvor är snäva och kuperade åt fel håll. Tyvärr gick det första kvalet inte vår väg med förarmisstag och bilar som inte riktigt gick som vi ville. Dagen avrundades på en lokal pizzeria i sällskap av några teamkamrater.

Söndagen var den stora tävlingsdagen. Tre kval skulle avklaras, där morgonens första tyvärr ej blev någon succé, med många blöta fläckar fortfarande kvar på banan efter nattens regnskurar. Tosse var förstås ute ändå och testade vidare. Det tredje och fjärde kvalet var en klar förbättring, i alla fall för mig där jag till slut lyckades kvala in som 2:a bakom Dirk Wichnewski, endast 2 sekunder bakom hans tid på 5 minuter. Till söndagen hade jag testat mjukare bromsbelägg, samt ökat utfjädringen bak. Två ändringar vilka båda bidrog till en snabbare och mer lättkörd bil. Tosse lyckades till slut kvala in som 7:a efter ett mycket jämt kval, med många snabba lokala förmågor i toppen, däribland Serpent teamföraren Philip Sting, som kommit på pallen på flera EM tävlingar.

Däcksslitaget är mycket högt på Ettlingen, och det kom därför inte som någon överraskning att denna faktor skulle spela stor roll för de kommande semi- och huvudfinalerna. Jag kalkylerade till slut rätt, där ett 42 höger bakhjul var tillräckligt hårt för den 20 minuter långa semin, som dessutom avklarades utan några som helst problem. Faktum var att den däcksstorlek jag körde i semin var densamma som jag senare valde att köra i den 30 minuter långa finalen. Däcken räckte finalen ut, men tyvärr var mina bakdäck så små på slutet att jag tappade mycket toppfart på rakan. Dirk hade valt en annan strategi, och bytte två ytterhjul, vilket kostade en del tid, men samtidigt gjorde att han kunde hålla ett högre pace, framför allt i finalens första del. Till slut körde han ikapp mig när 3 varv återstod, och vi slogs om ledningen fram till målgång där Dirk gick i mål som segrare, endast 1 sekund före mig. Det var en spännande final där små detaljer avgjorde. Jag är helt klart nöjd med hur min XRAY NT1 och ORCAN GT3 motor fungerade denna helg.

I 1:8 finalen visade det sig snart att jämnhet skulle löna sig. Tosse körde ett perfekt race, utan några direkta strul, och lyckades till slut ta sig i mål som segrare, 12 sekunder före den favorittippade Sting. Tosse visade att han har farten och jämnhetet att matcha de bästa i Europa. Trots ett motorstopp under däcksbytet halvvägs in i finalen så var hans ledning aldrig hotad. Trots ett par nervösa ögonblick på de avslutande varven, där Tosse var på väg att varva Sting, så fanns det ingen anledning för oro. Ett perfekt race och en perfekt vinst gav Tosse en riktigt bra känsla inför det kommande EC-B i Frankrike. Ett utmärkt jobb i depån också av vår mekaniker Niclas Nilsson, bidrog förstås till helgens framgångar.

Resultat VG10

1. Dirk Wichnewski - XRAY/ORCAN
2. Alexander Hagberg - XRAY/ORCAN
3. Patrick Schäfer - Shepherd/Sonic

Resultat VG8

1. Christofer Hedlund - XRAY/ORCAN
2. Philip Sting - Serpent/Xceed
3. Jörg Wäldle - Serpent/Xceed