Nyheter

2012-09-10

ORCAN vinner RM

Tävlingsrapport av Alexander Hagberg

Den andra helgen i september anordnades RM/SM i 1:10 el, nitro och 1:8 klasserna hos Väst-8 på deras fina anläggning i Göteborg. Till tävlingen hade det inkommit över 80 anmälningar, vilket måste ses som någon form av rekord sett över de senaste två-tre åren för nitroklasserna i Sverige.

ORCAN Sweden var förstås på plats i tid för att vara väl förberedda inför denna viktiga tävling. På torsdagen fokuserade vi på att hitta en bra grundsetup för chassi och motor, samt att hitta en bra känsla för banan igen. Nämnvärt är att banan blivit bitvis ganska bumpig, dels i utgången och längs insidan av rakan, men även i ingången till "droppen". Träningen fortsatte under fredagen med bra, om än ganska kallt, väder och stark vind, som också höll i sig till lördagens kval.

I kvalet var det Mikael Fransson (Serpent/ORCAN) som var snabbast i 1:10 nitro klassen, 2.3 sekunder före Alexander Hagberg, också körandes en ORCAN motor i sin XRAY NT1. Tredjeplatsen togs av Adrian Berntsen (Capricorn) före Per-Ola Hård (Serpent/OS). I 1:8 klassen såg vi återigen en mycket snabb Niklas Johansson (XRAY/ORCAN) på TQ platsen före Mikael Fransson , Marcus Lindner (båda med Serpent/Novarossi) och Magnus Bengtsson körandes en Mugen. Samtliga ovan nämnda förare var alltså inom topp 4 och därmed direktkvalade för söndagens finaler.

Finalerna skulle bli chansartade tillställningar då ett lätt regnväder infann sig vid lunchtid. En våt men upptorkande bana gjorde däcksvalet som alltid mycket svårt, och mycket avgörande, där rätt val kunde göra sekunder på enskilda varvtider. I 1:10 var det Markus Hellquist som från ett avancemang ur sin semi kunde köra en perfekt final och vinna efter en hård strid med teamkamraten Alexander Hagberg. På tredjeplats placerade sig David Hassel.

I 1:8 blev det spännande redan i den ena semfinalen när Karl Ullenius med sin XRAY/ORCAN combo visade ett oerhört starkt tempo och kunde sätta ett nytt banrekord på 13.405 på sin väg till vinst och en säker plats i den stora finalen. I den 45 minuter långa finalen var det Mikael Fransson som bemästrade det våta underlaget bäst och kunde vinna före Marcus Lindner, och Christofer Hedlund från ORCAN Sweden på tredjeplats. Tosse gjorde en stark avslutning på finalen och kunde också prestera finalens snabbaste varvtid.

I eltouring var det Viktor Wilck som blev svensk mästare efter en dominant prestation, TQ och vinst i två finaler. Det blev dock mycket spännande i den andra av de tre finalerna, då den blöta banan ledde till mycket svårkörda förhållanden. Niclas Nilsson kunde vinna den finalen efter ett misstag från Viktor. Till den tredje finalen var det Viktor som körde ett felfritt heat och tog därmed totalsegern före Niclas och Magnus med sina XRAY bilar.

På plats fanns återigen ORCANs ägare och teamchef Bertram Kessler, för att ge support till sina förare i Sverige. Ett mycket uppskattat besök, och som alltid lika lärorikt att ta del av Bertrams erfarenhet och kunskap!

ORCAN teamet använde följande utrustning:

Markus Hellquist och Mikael Fransson körde GT3-C SPEC motorn, där Hellquist använde den längre 1910 PLUS pipan, och Fransson den kortare 1915 varianten. Alexander Hagberg körde den nya GT3-S SPEC och en 1910 PLUS pipa. Alla förare körde 7TGF glödstiftet i 1:10. I 1:8 körde Christofer Hedlund och Karl Ullenius med den välbeprövade GT7 motorn. De använde sig också av en ORCAN Sport GT kaross. Alla teamförare körde ORCAN bränsle, 16PLUS i 1:10 och 25PLUS i 1:8.

Resultat 1:10

1. Markus Hellquist - XRAY/ORCAN
2. Alexander Hagberg - XRAY/ORCAN
3. David Hassel - Serpent/Novarossi

Resultat 1:8

1. Mikael Fransson - Serpent/Novarossi
2. Marcus Lindner- Serpent/Novarossi
3. Christofer Hedlund - XRAY/ORCAN

Resultat 1:10 Electric

1. Viktor Wilck - Tamiya/Thunder Power
2. Niclas Nilsson - XRAY/Thunder Power
3. Magnus Vässmar - XRAY/Thunder Power