Nyheter

2013-01-06

Inför 2013

ORCAN Sweden: inför 2013

Oktober till mars betyder vanligtvis kalla månader för oss i Skandinavien, och innebär därmed vintervila för ORCAN Sweden och vårt team. Men vi ligger inte på latsidan. Här är några av höjdpunkterna att vänta, urdrag ur 2013 års tävlingskalender:

1/8:

25-27 mars - ORCAN försäsongsträning, Fiorano, Italien (preliminärt)

9-12 maj - XRAY Challenge, Kirchhain, Tyskland

20-25 maj - EC-B Aigen/Schlägl, Österrike

22-27 juli - EC-A, Halifax, England

30 augusti - 1 september - SM, Lidköping

16-21 september - EC 40+, La Turbie, Monaco

5-13 oktober - VM, Japan

1/10:

9-12 maj - XRAY Challenge, Kirchhain, Tyskland

12-17 augusti - EC-A Kirchberg, Österrike

30 augusti - 1 september - SM, Lidköping

Utöver dessa kommer vi att delta i NoM samt SC tävlingar. Vi tävlar vidare med ett litet men starkt team. Christofer Hedlund kommer att fortsätta med sin XRAY/ORCAN kombo likväl som den unga och talangfulla Karl Ullenius, vår teamförare i Göteborg. I Växjö är vi representerade av Mikael Fransson, samt 2012 års riksmästare Markus Hellquist.

Christofer Hedlund och Alexander Hagberg har båda fullspäckade tävlingsscheman med många race i utlandet. Även Markus Hellquist kommer att ställa upp vid EC-A i Österrike.

På produktsidan, är det fortsatt GT3-S och C (MH) med 2013 års specar som gäller. 1910 PLUS är den populäraste pipan. Det ryktas dock om en ny pipa ifrån ORCAN, som ett resultat av ett samarbete med en annan tillverkare. Kan ha ett samband med Alexander Hagbergs HIPEX samarbete under VM i Bangkok i november.

I 1:8 är det fortsatt satsning på GT7 motorn i kombination med Novarossi avgassystem och glödstift.

Bränsle kommer att finnas tillgängligt i den välbeprövade 16PLUS[+] formulan.

På däcksidan väljer vi att importera och tävla med Matrix ifrån Italien. Då Matrix är Europaimportör för den typ av japanskt foam som används för tillverkning av däck, kan man räkna med produkter gjorda på färskaste möjliga gummi. I 1:10 kommer de omtalade "mix"-däcken att vara aktuella fram, med standarddäck bak. I 1:8 är det traditionella däck som gäller men även där på den hårda och lätta "carbon" fälgen.